Pages

27 November 2011

LENS GEDABAK

Lens Gedabak dan Newbie (NOOB)
My Personnel Experience..  

Saya masih ingat hari tersebut.. Pesta bunga Floria yg 1st kat Putrajaya tahun 2009.. masa itu sy cuma memiliki Nikon D60 dgn kitlens 18-55mm.  Pada hari kejadian sememangnya sy telah berjanji dgn beberapa org otai yg sgt terkenal dlm dunia fotografi.. sy sbg noob begitu teruja nak bersama mereka dan blajar amik gamba dlm 1 event yg besar sbgmana floria..

pada hari kejadian, sy buat persediaan spt biasa dgn meng cas bateri dan pastikan memory kad mmg ade dlm camera.. dan mula bergerak ke pesta tersebut dgn objektif utama adalah untuk mengambil gambar bunga2 yg pasti byk dan bewarna warni.. setiba sy ditapak pesta, sy mencari2 otai yg sememangnya telah ditentukan tempat berjumpa..

sewaktu hendak melintasi jln untuk bertemu mereka, sy dapat melihat dgn mata kepala sy sendiri, perghhhh masing2 dgn dua camera, dah tu, lens pjg giler, gedabak punya.. nala punya.. dlm kumpulan tu (kumpulan yg sy akan juin utk shoot) sy dapati bahawa paling koman pun 70-200 dua titik lapan.. so saya TIDAK JADI MELINTAS JLN pada waktu itu!!

Sbb nya sy x jd melintas ialah sy tersentap hehehe.. iyo la sy cuma bwk D60 dgn kitlens 18-55mm jek.. sy bwk yg tu jek sbb itu aje la yg sy ade :)) "camne aku nak juin puak2 nih" dlm hati sy berkata.. sy terpaku seketika dan macam berat hati nak juin dgn mereka.. sy merasa amat merendah diri.. ape lg, cucuk sebatang dan berasap.. sambil berasap sy terpikir.. bila lg aku nak blaja ngan meka2 ni.. bila lg aku boleh tanya mrk pasal fotografi.. aku dtg sini nak amik gamba ape? nak amik gamba bunge kan, kalo amik gamba bunga, perlu ke aku pakai lens yg gedabak2 tu semua (kata2 yg nak menyedapkan hati hehe)..

pas habis sebatang, cucuh lg sebatang.. sy pk lg.. meka ni semua dtg nak amik gamba bunge ke nak amik gamba ape ek?  so sy tanya diri aku, kalo amik gamba bunga guna kitlens 18 - 55mm ni ok x? so setelah hampir 15minit termenung, sy pun ambil keputusan utk juin mrk2 tu sambil wat derk jek ngan apa yg mereka ada..

sy rasa keputusan sy utk juin mereka itu amat tepat dan tak de yg rugi sbb sy dpt tanya mrk byk soalan spt metering, focusing, ISO dan pas tanya2 tu sy pun ape lg, mula la amik gamba bunge sana sini.. so bila balik rumah, aku tengok balik hasil shoot aku haritu dan sbg newbie aka noob, aku rasa gamba sy tu mmg byk lg yg nak kene improve.. tp bg sy, morale of the story.. objektif kene ada, jgn takut dgn otai2 yg bwk lens gedabak dan jgn segan tanya2 mereka.. mereka semua sempoi dan talak sombong punya kalo kita tanya.. so jgn takut dgn lens gedabak tu :D


Floria 09
Floria 09
Floria 09
Floria 09

No comments:

Post a Comment